zaterdag 2 december 2017

#50books - 2017.48 Boek

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.

En de achtenveertigste vraag van 2017 is: 
Wat is volgens jou een (literair) boek?

Een stapel papieren met een hoop letters erop, was het eerste dat in mij bij deze vraag omhoog schoot. Maar dat is natuurlijk veel te simpel. Want een krant voldoet ook aan deze criteria en een digitaal boek niet. Dit geeft al gelijk aan dat het hem niet in de materie zit.

Maar wat dan wel? Er staan altijd letters in? Nee, dat voldoet ook niet want daarmee worden alle prentenboeken uitgesloten en dat zijn zeker ook boeken. 

Daarom denk ik dat alles wat uitgegeven wordt onder de naam boek een boek is.

Loop maar eens een rondje in een wat grotere boekhandel of over een boekenmarkt, dan kun je zien hoe een grote diversiteit er is aan boeken. Of als je wat gaat surfen over het wereld wijde web, ook daar vind je de meest uiteenlopende onderwerpen en uitingen die onder de noemer boek in de wereld zijn geholpen.

Aan het woord literair waag ik me niet. Er zijn al eerder literatuurverwante #50books-vragen gesteld en het blijft immer iets subjectiefs. 



Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...