zaterdag 30 december 2017

Tori - Brian Elstak & Karin Amatmoekrim


Een boek dat ik zelf nooit uit een stapel gehaald zou hebben maar door het abonnement op alle uitgaven van Das Mag toch in mijn handen kwam en mij heeft verrast.

Tori is een kinderboek geschreven en getekend door Brian Elstak, een beeldend kunstenaar met een natuurlijk talent voor verhalen vertellen. Tori betekent, als ik het goed begrepen heb, verhaal. En dit verhaal begint met een aantal schildpadden die drie eieren vinden en wachten tot deze uitkomen. Voor de meeste schildpadden duurt dit te lang en zij trekken verder, behalve eentje, Jean-Michel. Hij wacht tot de eieren openbarsten en er drie mensenkinderen geboren worden die hij vervolgens opvoedt. En bij dit opvoeden hoort ook verhalen vertellen. Maar de kinderen beleven ook zo hun eigen avonturen waarbij magie niet geschuwd wordt.

In het boek wordt geen onderscheid gemaakt tussen mensen en dieren waarbij de dieren wel veel menselijke eigenschappen hebben. Maar juist ook vooroordelen worden op een mooie manier onderuit gehaald zoals een dier waarvan je verwacht dat deze gemeen zou zijn, het niet is. En ook gemene dieren kunnen minder gemeen worden maar ook weer niet allemaal.

Leuk vind ik ook hoe de namen in het boek allemaal een eigen kleur hebben gekregen en op die manier vanzelf op elke bladzijde opvallen. De tekeningen zijn op het eerste gezicht grof maar er zitten toch ongekende details in waardoor de figuren levend worden. Ook is er humor zoals de draak die lui op de bank ligt te lezen met witte sportsokken en slippers aan zijn poten.

Een boek vol kleur, avontuur, humor, levenslessen en plezier.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...