zaterdag 27 januari 2018

Luchtspiegelingen - Belcampo


Als tiener was ik groot fan van Belcampo. Later heb ik ook nog wel eens een verzamelbundel van hem opgepakt maar kwam er niet meer zo in als destijds. Nu vond ik deze uitgave met de bundeling van verschillende bundels met zijn korte verhalen. Een oud stoffig boek dat dreigt uit elkaar te vallen. Maar ik kan het niet wegdoen want voorin vond ik in het handschrift van mijn moeder haar naam met daarachter 4-6-64. Het ontroert me dat ik na meer dan een halve eeuw na mijn moeder precies ditzelfde boek heb gelezen en zeker te weten dat we er alle twee evenveel van genoten hebben.

De klassiekers De Dingen De Baas en Het Grote Gebeuren zijn in deze Luchtspiegelingen terug te vinden. Naast allerlei andere hersenspinsels van Belcampo. En door al deze verhalen naast elkaar te lezen, wordt het snel duidelijk waarom nu juist deze twee verhalen de klassiekers zijn geworden. Ze springen er duidelijk uit in kwaliteit.

De meeste andere verhalen vond ik zeker ook de moeite waard. En ook lekker ontregelend. Want Belcampo hield zich niet aan de nette verhaalnorm met een kop, middenstuk en een einde. Soms begon een verhaal als een verhaal maar eindigt opeens in een persoonlijke overdenking. Of het begint met allerlei gepeins en opeens zit je midden in een avontuur. Er zijn ook verhalen die opeens ophouden, alsof ze nog niet helemaal af waren maar de schrijver geen zin had om er nog meer tijd in te steken. Je zoekt het maar uit als lezer, haha.

Daarnaast is Belcampo een meester in de wereld op een andere manier beschouwen. Voor mij was de grootste verrassing het verhaal Het Hardnekkig Verlangen. Dit handelt over een vrouw met twee perfecte neuzen. Niet zij maar de maatschappij heeft daar moeite mee en zij gaat op zoek of het mogelijk is dat zij een partner kan vinden. Dit doet ze door onder andere langs te gaan bij een filosoof, theoloog, bioloog en natuurlijk Picasso. Stuk voor stuk hebben de heren haar het een en ander te vertellen, het ene nog hilarischer dan het andere. En dit loopt ook nog eens uit op een verrassend einde. Dus als je het nog niet kent, een grote aanrader om dit verhaal op te zoeken. En wat mij betreft mag dit verhaal ook onder de klassiekers geschaard worden.

2 opmerkingen:

Lalagè zei

Belcampo is geweldig! De verhalen die je noemt staan ook in het dikke 'Al zijn fantasieën' uit 1979. Ik heb het gelukkig tweedehands kunnen kopen.

Hendrik-Jan zei

Ik ben groot bewonderaar van Belcampo. Heel veel verhalen blijven je bij. Zoals Bach in Groningen of jet Olografisch testament en de wisseling met zijn evenbeeld die hij in de trein tegenkomt. Net als zijn reisverhaal van een tocht door Europa. Heerlijke verhalen, stuk voor stuk.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...