zondag 30 september 2018

The View from the Cheap Seats - Neil Gaiman


Een boek van de hand van Neil Gaiman vol met voorwoorden voor boeken van andere auteurs, bespiegelingen op gebeurtenissen en teksten voor speeches van allerlei verschillend soorten bijeenkomsten. Ik vroeg me af of dat nu eigenlijk wel boeiend kon zijn. Meestal lees ik wel voorwoorden in boeken maar die ben ik vaak gelijk weer vergeten en heb wel eens overwogen om ze maar eens over te slaan, iets dat ik bij een herlezing meestal wel doe. Bespiegelingen kan ik vaak wel waarderen. Maar met teksten van een speech voor een gelegenheid waar ik verder niets mee heb, had ik dan weer meer mijn twijfels.

Tot ik begon te lezen.

Eerst was het wel even inkomen want de meeste stukjes zijn niet meer dan een paar bladzijden en dan kan het wat vluchtig worden. Maar na verloop van tijd kreeg Neil Gaiman me toch te pakken.

Niet zo zeer om de onderwerpen of de schrijvers waar hij het over heeft. Een deel van de schrijvers ken ik wel en een deel niet. Maar dat maakte allemaal niet uit. Het is het enthousiasme, de passie en de oprechtheid waarmee Neil Gaiman over zijn onderwerpen schrijft waardoor ik zelf ook weer moed krijg in het leven. Hij roept niet dat het leven geweldig is maar hij laat zien wat er geweldig aan kan zijn. En die ervaring maakt mij telkens weer opnieuw blij. Oftewel een boek vol oppeppers.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...