zondag 13 juni 2021

A contract with God - Will Eisner

Een boek dat me werd aangeraden door iemand die anders geen strips leest. Verder had ik geen idee waar het over zou gaan. Het woord God in de titel stoot mij vaak af en dat liet me nadat ik het boek had aangeschaft, het boek nog wat langer op het plankje met ongelezen boeken staan.

Wat een grote vergissing van mij en wat een briljant boek is dit. Het beslaat vier korte verhalen die zich allen afspelen in de wijk de Bronx in New York in de eerste decennia van de vorige eeuw. Het geeft de harde kanten van het leven weer, de armoede, de pech, het noodlot dat toe kan slaan en hoe men daar mee omgaat.

In plaats van vaste kaders waar de tekeningen instaan, vult Will Eisner elke pagina voor wat hij op dat moment wil weergeven. Soms slechts een tekening met wat lijkt handgeschreven tekst en soms meerdere tekeningen met nu en dan een kader om de tekeningen te scheiden maar ook weer niet altijd.
Alle tekeningen zijn zwart wit, iets dat mij tijdens het lezen helemaal niet was opgevallen. De tekeningen zijn zo sterk dat ik er gelijk ingezogen werd en het boek pas los kon laten nadat ik bij het einde van een verhaal was gekomen.

De verhalen zijn intelligent en schuren tegen het mythische terwijl het juist ook levensecht is wat vooral in de tekeningen tot uitdrukking komt. Ik heb gelijk nog twee boeken van Will Eisner aangeschaft.

5 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, dit boek lijkt mij wel wat. Ik heb het gelijk samen met nog 2 andere boeken gereserveerd bij de bibliotheek. Groetjes, Erik

Niek zei

Wat leuk om te horen. Ga je erover bloggen als je ze gelezen hebt?

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, vast wel. Groetjes, Erik

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, ik heb "Een contract met God" inmiddels gelezen. Toen ik het uit had, besefte ik ineens dat ik het al eerder had gelezen op aanraden van een vriend. Toen heeft het blijkbaar weinig indruk gemaakt en nu maakte het boek opnieuw weinig indruk op mij. De verhalen gaan op zich nog wel, maar de tekeningen spreken mij totaal niet aan. Nou ja, ieder zijn ding zogezegd. Er komt ook geen bespreking op mijn blog, daarvoor ontbreekt bij mij het enthousiasme. Groetjes, Erik

Niek zei

Goh, wat een enorm verschil in ervaring hebben wij. Kan het me bijna niet voorstellen. ;-)
Ik wilde nog zeggen misschien dat in een andere stemming het je wel pakt maar je hebt het al eens eerder gelezen. Jammer dat je niet de geweldige ervaring hebt gehad als ik want dat gun ik natuurlijk iedereen.
Gelukkig is er nog heel veel anders om van te genieten dus kom je dat wel weer tegen.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...