zaterdag 31 juli 2021

Was iedereen maar zoals ik - Barbara Stok

 

Net zoals Ype Driessen maakt Barbara Stok autobiografische strips met dit verschil dat zij ze tekent en ze veelal een serieus filosofische inslag hebben waar de humor niet bij ontbreekt.

 

Dit boekje dat ik bijna in een keer gelezen heb, gaf mij het gevoel dat ik haar werk nu wel heel erg goed begon te kennen want ik leek er veel van te herkennen. Wat bleek? Het is een boekje dat is samengesteld uit eerder gepubliceerd werk in vijf andere boeken die ik ook (al gelezen) heb.

 

 

Aan de ene kant ben ik soms bang dat ik haar te moralistisch vind met bijvoorbeeld klimaatactivisme. Maar dan weet zij zichzelf hierin weer zo op de hak te nemen, dat het enge fanatisme er gelijk weer af is. En voor het alle dagelijkse heeft zij ook een scherp oog, zoals bijvoorbeeld tot uitdrukking komt aan de ode op de raket (het ijsje).

Ik blijf haar werk met interesse volgen.

2 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, dankzij jou heb ik kennisgemaakt met het werk van Barbara Stok. Ook ik blijf haar werk met belangstelling volgen. Het knappe van Barbara Stok is dat bij haar het geheel meer is dan de som der delen. Zowel haar tekeningen, haar schrijfstijl als haar leven zijn los beschouwd niet zo heel bijzonder, maar in combinatie levert dit hoogst originele boeken op. Groetjes, Erik

Niek zei

Dat heb je mooi verwoord en ik ben het er helemaal mee eens.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...