zondag 1 augustus 2021

Saga Volume 8 - Fiona Staples & Brian K, Vaughan


Deze wonderbaarlijke graphic novel serie waarin ras, macht, oorlog, vooroordelen, seksualiteit, gender en geweld mij telkens weer opnieuw laten verwonderen over het brein van de makers van deze doorlopende iconische geschiedenis, heeft met dit deel nog steeds niets aan kracht ingeboet.

Ik heb me afgevraagd wat het nu precies is wat deze serie zo speciaal maakt. In de eerste plaats zijn het de heldere kleuren die steeds weer opvallen en het zijn heel eigen sfeer geeft.
Daarnaast is er het epische van vele werelden die betrokken worden bij de geschiedenis van het verboden liefdespaar. Maar dat is wel vaker vertoond. Het zijn wat mij betreft de briljante fantasiewezens die het geloofwaardig maken.
Misschien zijn het iets te veel menselijke motieven die in de beweegredenen van alle figuren te vinden zijn en wat weinig buitenaards. Toch is het verhaal zo sterk dat ik me daar niet eens aan kan storen.

Ik kijk alweer uit naar het negende deel.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...