vrijdag 6 augustus 2021

Ik moet u echt iets zeggen - Mensje van Keulen

De naam Mensje van Keulen ken ik denk ik al vanaf mijn middelbareschooltijd maar had nooit iets van haar gelezen. Ik vrees dat ik haar op de hoop heb gegooid met Yvonne Keuls en Yvonne Kroonenberg om er vervolgens nooit meer naar om te kijken. Oh, hoe ongelooflijk naast heb ik er gezeten en wat heb ik mijzelf al die jaren ontzegd!

Dit boek met korte verhalen kwam in mijn bezit doordat het de J.M.A. Biesheuvelprijs van 2021 heeft gewonnen en ik deze prijs al jaren met veel plezier sponsor. En wat een pareltjes zijn daar al uit te voorschijn gekomen. Dit boek van Mensje van Keulen is daar een van.

Jaja, je roept nu wel dat het allemaal zo geweldig is maar wat is het dan dat het zo geweldig maakt? Altijd een sterke vraag maar of ik die nu naar tevredenheid kan beantwoorden, weet ik niet zeker. Het zit heel erg op de beleving van deze verhalen. Bij het lezen van de eerste zin geloof ik al dat de opgevoerde personages bestaan en ademen. Het zijn geen opmerkelijke geschiedenissen die worden voorgeschoteld, eerder juist hele gewone mensen met gewone levens. En toch gebeurt er dan iets dat niet helemaal in de lijn der verwachting ligt maar toch ook heel natuurlijk op zijn plek valt.

Ik kan nog uren beschrijven hoe overdonderd ik was door de eenvoud van de verhalen die toch heel diep konden steken. Maar liever raad ik iedereen aan het ook te gaan lezen. Dan ga ik me nog even schamen dat ik al die jaren zo'n verkeerd beeld van Mensje van Keulen heb gehad.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...