dinsdag 17 augustus 2021

Haaientanden - Anna Woltz

Na sinds tijden weer eens een stuk gefietst te hebben, streken we neer in het gras naast een voetpad, vlak bij de bijna onhoorbare A2 met uitzicht op een enorm weiland en de Amstel in de verte. Daar heb ik in een ruk dit kinderboekenweekgeschenk uitgelezen. En wat een schitterend verhaal.

Daarnaast spreken de illustraties van Maartje Kuiper mij ook heel erg aan. Simpele figuren maar zeer effectief.

Een meisje begint aan een fietstocht rondom het IJsselmeer. Zij gaat van Enkhuizen via de Afsluitdijk naar Stavoren en uiteindelijk met de pont weer naar Enkhuizen. Een route die ik zelf ook wel gefietst heb maar dan zonder de pont. De herkenning van de route vond ik al een feest op zich.

Maar het verhaal gaat over veel meer dan een fietstocht door een elfjarig meisje. Ze onderneemt deze tocht met een bepaald doel die alles met haar zieke moeder te maken heeft. Onderweg ontmoet ze een jongen, een ontmoeting die alle twee hun levens gaat veranderen.

Ook al had ik snel het idee waar het verhaal heenging en wat de auteur wilde vertellen, toch werd ik op een paar momenten enorm ontroerd. Misschien dat het weer even voelen van moederliefde voor jou je als mens wel altijd bijblijft en kan blijven treffen, hoe oud je ook bent.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...