zondag 12 juni 2022

Dagen van Zand - Aimee de Jongh

Klimaatcrisis als onze komende ondergang is een zeer actueel onderwerp en daarmee was ik even vergeten dat dit al vaker aan de hand is geweest. Een van die voorbeelden is de Dust Bowl in de Verenigde Staten. Zo'n kleine honderd jaar geleden een gebied dat door een combinatie van het door boeren bewerken van het land voor landbouw en jaren van droogte, zo goed als onleefbaar werd.

Aimee de Jongh heeft dit met haar spectaculaire tekeningen in beeld gebracht door een fotograaf te volgen die de opdracht had gekregen om deze ellende in beeld te brengen om op deze manier andere Amerikanen hierover te informeren.

Het verhaal vind ik af en toe wat langzaam maar aan de andere kant past dat ook wel bij de uitzichtloosheid van dat gebied in die tijd. En het gaat niet alleen over de gevolgen van deze klimaatcrisis maar ook over hoe ethisch is de berichtgeving. Onderwerpen waar nog heel lang over gediscussieerd kan worden.

Tja en dan de tekeningen. Het zijn vooral de kleuren die van de bladzijden afspatten. Zo'n genot om naar te kijken en te blijven kijken. Een boek om nog eens vaker ter hand te nemen en simpelweg wat in te bladeren.

2 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, van alle graphic novels die ik ooit heb gelezen en bekeken (dat zijn er inmiddels heel wat!) is dit mijn absolute favoriete. Ik vind "Dagen van zand" een fenomenaal boek met prachtige tekeningen, lekker bondige teksten en geweldig ingekleurd. Ik hoop dat Aimée de Jongh in de toekomst nog veel mooie graphic novels gaat maken, ze is tenslotte pas 34! Groetjes, Erik

Niek zei

Ja, ongelooflijk hè hoe jong zij nog is.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...