zaterdag 18 februari 2023

Clarkesworld Magazine Issue 194 November 2022

Dit novembernummer van Clarkesworld Magazine bevat zeven korte science fiction/fantasy verhalen en vier non-fiction artikelen. Een nummer met in mijn ogen veel sterke verhalen.

De uit het Midden-Oosten afkomstige Nadia Afifi schreef het bijzonder charmante The Lonely Time Traveler of Kentish Town. Een tijdreizigergids die toeristen naar geschiedkundige gebeurtenissen in het verleden brengt om deze live te kunnen meemaken, is de hoofdpersoon van dit verhaal. De spelregels van het tijdreizen worden op een natuurlijke manier aan de lezer duidelijk gemaakt zonder het gevoel te krijgen dat je even snel wordt bijgespijkerd.
Daarnaast heeft de hoofdpersoon zo haar eigen geschiedenis en krijg je ook nog eens mee wat meer van eigen familiegeschiedenis te weten komen voor impact kan hebben.
Ik werd heel makkelijk meegenomen in deze nieuwe wereld en voelde me er ook snel thuis. Fijn om te lezen.

De Chinese bijdrage is dit keer geschreven door Yang Wanqing en vertaald door Jay Zhang met het verhaal Hummingbird, Resting on Honeysuckles.
Het mooie van dit verhaal vind ik dat het laat zien dat door ontwikkeling van technologie er generaties zijn die hierdoor verschillend in het leven staan. De Kolibri is een apparaat dat het hele leven van een persoon als data vastlegt dat wanneer iemand gestorven is in een ander module kan worden geüpload zodat iemand weer leeft. De hoofdpersoon komt pas op latere leeftijd met deze techniek in aanraking en vindt die rondzoemende kolibries die iedereen bij zich heeft maar storend. Totdat haar dochter iets overkomt.
Naast dit verschil van beleving tussen generaties, vroeg ik mij ook af als al ons leven zo vastgelegd kan worden dat wij na onze dood weer lijken te leven wat dit betekent voor rouwverwerking bij geliefden. Zal dit een andere vorm krijgen of helemaal verdwijnen? Is rouw ook niet de ultieme vorm van liefde en wordt dat met onsterfelijkheid uitgebannen? Het is maar wat er zo in mijn hoofd opschiet naar aanleiding van een verhaal als deze. Lezen dus.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...