woensdag 16 augustus 2023

Clarkesworld Magazine Issue 200 May 2023

Dit tweehonderdste nummer van Clarkesworld Magazine bevat op de voorkant de zeer paarse illustratie van Arthur Haas met de titel Taking A Sample, acht korte science fiction/fantasy verhalen en vier non-fictie artikelen. 

Om met dit laatste onderdeel te beginnen, het artikel Horror and Science Fiction: Genre's Evil Twins van de hand van Carrie Sessarego, zette me weer eens aan het denken over de genres horror en science fiction. Zij zet de overeenkomsten en verschillen duidelijk op een rij en weet heel beknopt weer te geven waar ieder genre op gericht is. Ik vond het leuk om iets dat ik als een vanzelfsprekendheid ervaar eens helder beschreven te zien worden. 

Naomi Kritzer heeft al vaker in Clarkesworld Magazine gestaan en begrijpelijk want haar verhalen zijn altijd helder en interessant wat idee betreft. In Better Living Through Algorithms wordt een app geïntroduceerd waardoor iedereen gelukkig kan worden. Als je doet wat de app je voorschrijft dan wordt dit zelfs gegarandeerd en dit overkomt het hoofdpersonage dan ook. Terwijl ik dit las wilde ik zelf die app wel uitproberen en dan sceptisch blijven. We laten ons leven door apps. Wat doet dit met ons? En helpt dit nu werkelijk? Heel scherp neergezet in dit verhaal.

LOL, Said the Scorpion is een verhaal van Rich Larson waarin we kennismaken met een vakantiepak. Dit is een beschermende laag om je lichaam heen zodat je niet door virussen, bacteriën of andere stoffen die schadelijk voor je zijn belaagd kan worden. Het pak bijt soms zelfs letterlijk van zich af. Het verhaal van twee mensen die in zo'n pak naar een planeet op vakantie gaan, is zeer beeldend. En het deed mij afvragen wat je als mens nu werkelijk wil beleven van de wereld.

Erg leuk gedaan vind ik Sensation and Sensibility geschreven door Parker Ragland. Twee kunstmatige intelligenties gaan naar een eetcafé en filosoferen er lustig op los over wat maakt een mens een mens en ben je ook nog jezelf als je een zintuig meer of minder hebt. Mooi kort neergezet.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...