zondag 20 augustus 2023

Clarkesworld Magazine Issue 201 June 2023

Naast de gebruikelijke vier non-fictie artikelen bevat het juninummer van Clarkeworld Magazine acht korte science fiction/fantasy verhalen. Dit keer geen novelle en ik merk dat ik die ook niet gemist heb. Geef mij maar meer echt korte verhalen. 

The Moon Rabbi van David Ebenbach, . . . Your Little Light van Jana Bianchi en Mirror View van Rajeev Prasad hebben een opmerkelijke overeenkomst. Al deze verhalen beschrijven ieder op geheel eigen wijze de ervaring van een openbaring met alle drie een positieve uitkomst. Verhalen die je met een goed gevoel achterlaten maar toch ook meer zeggen dan dat.

In Vast and Trunkless Legs of Stone laat Carrie Vaughn ons zien hoe buitenaardse wezens ons zouden kunnen ervaren. Een bekend thema maar in dit verhaal heel origineel neergezet. De alien die zich kaartenmaker noemt, wil geen contact met een leider maar met een doorsnee mens niet om te onderhandelen maar om een gesprek te voeren. Ik ben geraakt door de uitwerking van dit gesprek.

Bella Han beschrijft in To Helen een wereld waarin was uitgevonden hoe we onze lijven jong kunnen houden. Door middel van operaties en injecties kunnen zij die genoeg geld hebben dit laten doen en dat is in deze wereld dan ook de norm. Het verhaal is duidelijk een kritische kijk op het jongheidsideaal en zet ook een kanttekening bij inkomensverschillen en daaruit voortvloeiende kansenongelijkheid. Interessant ook omdat het vanuit een Chineesperspectief is geschreven.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...