vrijdag 25 augustus 2023

Clarkesworld Magazine Issue 202 July 2023

In de 202ste uitgave van Clarkesworld Magazine zijn opgenomen acht korte science fiction en fantasy verhalen, vier non-fictie artikelen en op de cover een illustratie van Sergio Rebolledo met de titel Autumn Pond.

Bijzonder vond ik te lezen over Margaret Cavendish, een 17 eeuwse auteur van wat nu science fiction genoemd zou kunnen worden. In Margaret the First and The Blazing World vertelt Carrie Sessarego over haar en ik ben verbaasd dat we niet eerder van deze Margaret gehoord hebben.

Leuk om weer een verhaal van de Nederlandse Bo Balder te lezen. Zij schreef Estivation Troubles waarin een tiener die twaalf jaar geleden weggelopen was en op ruimtereis ging, nu terugkeert waarbij haar familie inmiddels meer dan dertig jaar ouder is geworden. De vraag is of ze nu geaccepteerd zal worden door haar familie, of haar echtgenoot die van de andere stam is geaccepteerd zal worden, of ze zou willen blijven en meer van dit soort vragen. Het is een oprecht verhaal en lief waarbij toch ook maatschappelijke kwesties worden aansneden zonder dat het zwaar wordt. Ik begin benieuwd te worden of Bo Balder ook Nederlands werk heeft. Met even zoeken, heb ik (nog) niets gevonden. Misschien later nog eens proberen.

Timelock is een verhaal waarbij het mij een tijdje kostte voor ik een beeld kon vormen van wat ik aan het lezen was. Davian Aw schets in dit verhaal een wereld waarin men de tijd kan stilzetten. Dat betekent dat men kan doen wat men wil en lichamelijk niet ouder wordt. Velen kiezen er dan ook voor om in deze tijd (wat eigenlijk dus geen tijd is) te feesten met drugs, seks en rock & roll.
Er zitten ook nadelen aan. Want als je er te lang blijft kom je er psychisch ouder uit dan hoe je eruit ziet en mensen je beleven en behandelen. 
Ik vind het een erg mooie uitwerking van de uitroep 'kon ik de tijd maar even stilzetten´.

De Taiwainese, Chinese Amerikaan Kelsea Yu schreef The Orchard of Tomorrow waarin het schoonheidsideaal van de jeugd wordt bekritiseerd. In deze wereld heeft men ontdekt hoe door middel van chirurgie men zijn jeugd lichamelijk kan behouden. En door verdere behandeling met medicijnen dit verder kan handhaven. Maar natuurlijk is deze behandeling alleen voorbehouden aan de mensen die dit kunnen betalen. En zo ontmoeten twee vriendinnen elkaar na acht jaar weer. De ene heeft de behandeling allang ondergaan en de ander net. Biologisch zijn ze even oud maar qua uiterlijk schelen ze vele jaren.
Het verhaal laat heel mooi zien hoe wij tegen jeugdig uiterlijk aankijken en deze meer waarderen dan het oudere uiterlijk met alle gevolgen van dien.


Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...