zondag 7 juli 2024

Eerst zien - Ellen Deckwitz

Net zoals Een prachtige dag vol nieuwe mogelijkheden van Hanna Bervoets, is deze novelle in het kader van Schrijvers zien wat wij niet zien door de OBA (openbare bibliotheek Amsterdam) voor de leesclub makkelijk te bemachtigen gemaakt via hun website https://www.oba.nl/schrijverszienwatwijnietzien.html#leesclub.
De novelle van Hanna Bervoets was mij goed bevallen en ik was benieuwd wat Ellen Deckwitz die ik alleen ken van promotie van poëzie lezen en de podcast BoekenFM, ervan zou gaan maken. En dat is zeker niet tegen gevallen.

Een man probeert zijn leven te leiden terwijl hij zwaar slaaptekort heeft door een dochter die 's nachts monsters ziet en niet doorslaapt. Bij onderzoek naar wat de systemen registreren en wat hij zelf met zijn eigen ogen ziet, ontdekt hij samen met een fanatieke medeonderzoeker dat er grote discrepanties zijn. Belangen, politiek, misbruik van vergaande digitalisering worden langzaam ontrafeld terwijl het persoonlijke leed van de hoofdpersoon er natuurlijk doorheen gewezen zit. Het liet me weer eens stilstaan bij hoe we ons overgeven aan onze gedigitaliseerde maatschappij en hoeveel verborgen motieven er achter deze systemen zitten. Interessant geschreven.

Er is een maar en dat is dat ik het einde aan het begin van het boek al voorspeld had. Dat is dan even zo'n teleurstelling. Snel weer vergeten want de rest was zeker de moeite waard.


Geen opmerkingen:

Clarkesworld Magazine Issue 216 September 2024

Clarkesworld Magazine heeft deze september acht korte science fiction/fantasy verhalen en vier non-fictie artikelen. Tiffany Xue schreef het...