maandag 11 mei 2015

#50books - 2015.18 Herdenken

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.

En de achttiende vraag is:
Wat lees jij rondom 4 en 5 mei?
http://www.amacura.nl/voorkom-de-zomerdip-lezen/ 
Kerst, Koningsdag, Hemelvaart, Pasen,Pinksteren, Zomervakantie, al deze specifieke tijden in het jaar hebben geen enkele invloed op wat ik lees. Dus ook 4 en 5 mei  bepalen niet mijn leesgedrag.
Nu was het vroeger nog zo dat ik rond deze dagen heel veel oorlogsdocumentaires en WOII-films keek. Tot op een dag ik zo'n overdosis aan informatie over alle gruwelijkheden uit deze tijd heb gekregen, dat het daarna een no go area is geworden. Ondanks mijn slechte geheugen staat daar wel in gegrift wat de mensheid in al zijn kwaadaardigheid in staat is. Een gegeven waar ik moeizaam mee uit de voeten kan. Ik hoef in ieder geval er niet meer over te lezen of te zien om daar nog eens van doordrongen te worden.

Sinds dit jaar heb ik ook de twee minuten stilte op 4 mei niet meer bijgewoond. Voor het eerst in mijn leven want ik was een trouwe monumentenbezoeker. Het maakte me de laatste jaren alleen maar nog triester omdat mensen kwamen om alleen hun eigen verkoren groepje mensen te herdenken en anderen werden daarvan uitgesloten. Als men nog steeds zo blijft herdenken en niet in staat is naar de hele mensheid te kijken, is de oorlog nog steeds niet voorbij en daar wil ik niet aan meedoen.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...