maandag 24 augustus 2015

Fables Vol. 22: Farewell - Bill Willingham, Matthew Sturges & Mark Buckingham

Na 150 comics die samen uitgebracht zijn in 22 trade paperbacks is er een einde gekomen aan de legendarische graphic novel serie Fables. En een einde schrijven aan een serie waar lezers dertien jaar met mee hebben geleefd, brengt behoorlijk hoge verwachtingen met zich mee. Daarom vind ik het ook zeer bewonderenswaardig dat na ik de laatste bladzijden te hebben omgeslagen met een volledig tevreden gevoel achter ben gebleven. Er zijn wel eens wat minder boeiendere deeltjes langsgekomen maar nu ik dit einde weet, gaat het gelijk weer kriebelen om van vooraf aan het hele avontuur nog een keer te willen meemaken.

Naast dat het grote verhaal in dit laatste deel helemaal tot op het einde is uitgespeeld, krijgen ook nog een aantal fabels een bladzijde of meer om te laten zien wat hun allerlaatste avontuur is. In volume 21 was hier al een begin mee gemaakt en nu is het helemaal compleet gemaakt. Tenminste naar mijn gevoel is elk personage nog een keer de revue gepasseerd.

Voor deze uitgave is nog eens extra uitgepakt met de kaft die zo uitgevouwen kan worden dat een drie pagina's bestrijkende tekening zichtbaar wordt en in het boek zelf is ook nog eens een uitklaptekening die zelfs vier pagina's beslaat. Dit zijn ware zoekplaatjes waar je met een enkele blik lang niet genoeg aan hebt. Voor de fanatieke fan een uitdaging om elke fabel uit het hoofd te kunnen herkennen.

Het enige minpunt van deze uitgave is dat veel tekeningen die het grote verhaal vertellen met drie kolommen over twee bladzijden zijn verdeeld waardoor de middelste kolom door de vouw van het boek soms heel erg moeilijk zichtbaar en zelfs moeilijk leesbaar was. Het zou wat zijn als daar nog eens wat op gevonden zou worden.

En dan nu nog lang nagenieten van al deze Fables nu alle delen zo staan te schitteren in mijn kast.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...