maandag 17 augustus 2015

Red Mars - Kim Stanley Robinson


Bij het lezen van het interview met de schrijver in Clarkesworld werd mijn nieuwsgierigheid gewekt naar het boek Red Mars. Omdat de kennis over Mars de laatste jaren enorm is toegenomen, is het bij dit soort boeken de vraag of het de tand des tijd zal doorstaan of dat het alweer hopeloos verouderd aandoet. Dit boek is van 1993 en nu lijkt het niet de kennis over Mars te zijn die verouderd (behalve dan dat er in het boek zoveel water wordt gevonden) is maar eerder de wereldpolitieke situatie. Dit boek gaat dan ook zeker niet alleen over de wetenschappelijke kant van een reis en het bevolken van Mars maar heeft ook een zeer sterke wereldpolitieke inslag en zoemt ook nog eens in op het gedrag en gevoelens van een aantal van de hoofdpersonages. Kortom een boek met voor ieder wat wils.

Het is allemaal lekker vlot geschreven en alhoewel ik de wetenschappelijke kant in science fiction verhalen vaak niet helemaal kan volgen, is dit gedeelte in Red Mars goed te doen voor de leek.

De acht verschillende delen waarin het boek is opgebouwd laat de gebeurtenissen vertellen vanuit het gezichtspunt van verschillende personages. Daarmee leer je deze mensen persoonlijk kennen en kun je ze beter begrijpen als ze later door iemand anders beschreven worden.

De politiek is helaas maar al te goed invoelbaar. En al speelt het af tussen 2024 tot zo'n vijftig jaar verder in de toekomst, het reflecteert pijnlijk accuraat hoe wij mensen elkaar naar het leven staan en voor ons eigen belang gaan waarbij we het groter geheel uit het oog verliezen. Iets wat zeker van alle tijden is dus het enige dat dit boek wat verouderd doet overkomen zijn de specifieke partijen die aan de strijd meedoen. Ik mis bijvoorbeeld heel sterk de Chinese inbreng.

Mijn boekversie besloeg 542 bladzijden. Dat hadden er van mij wel wat minder mogen zijn. Het zit hem vooral in de eindeloze details van het landschap en soms uitleg van wetenschappelijke ontdekkingen die voor mij het boek saaier maakte terwijl ik het onderwerp op zich heel boeiend vind. Hoe ontwikkelen mensen van verschillende culturen zich op een nieuwe planeet.

Red Mars is het eerste deel van een serie boeken over Mars. Het tweede deel Green Mars zal gaan over de terravorming op Mars. Ondanks dat ik redelijk enthousiast over dit boek ben, weet ik niet of ik nog een boek wil lezen waar dezelfde thema's in dezelfde context aan de orde komt. Maar misschien dat het wel een heel ander soort boek is.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...