maandag 11 januari 2016

#50books - 2016.02 Boekenkast als open boek

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de tweede vraag is:
Wat vertelt jouw boekenkast over jou?


In mijn huis bevinden zich meerdere boekenkasten die ieder op een eigen manier gevuld zijn.



Zo hebben de sprookjesboeken, ordners, volgeschreven schriften, fotoalbums en plakboeken een eigen kast gekregen.

Duidelijk een teken van mijn bewaar- en verzamelwoede. Met name dat wat ik ooit zelf heb geschreven of getekend (er staan ook nog ergens mappen met kleine schilderingen en wat geschetst tussen), kan ik moeilijk wegdoen.





In een ander setje boekenkasten is duidelijk mijn genrevoorkeur te zien. Daar staat de science fiction, fantasy, mythes, stripboeken en een enkel levenswijsheidsboek. Ook nog twee plankjes met ongelezen boeken.

Voor wie verder kijkt dan het boek, zal zichtbaar zijn dat ik ook de neiging heb om nog wel eens wat te schilderen of tekenen en wel van een spelletje houd.






Nu woon ik niet alleen en dat is te zien aan het andere setje boekenkasten.

Hierin staan weliswaar mijn literaire boeken maar ook de zijne. En ook onze beider dichtbundels zijn daar te vinden.

De liedtekstenboeken zijn dan wel weer typisch door mij in huis gehaald en de filosofie, theologie, kunst en treinenboeken door de ander.

Onze belangstelling voor sterren en wolken kun je hier ook terugvinden. En in atlassen, geschiedenis wereldwijd en Amsterdam in het bijzonder.

  
Maar wat misschien wel het meest zegt over ons is iets dat niets met boeken te maken heeft maar wel met de boekenkast.


Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...