zaterdag 20 februari 2016

#50books - 2016.07 Onbegrijpelijkheid

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.

En de zevende vraag is:
Wat is voor jou de magie van poëzie?


Magie is iets dat onverklaarbaar is, niet te begrijpen en dat is precies wat ik met poëzie heb. Wat ik ook probeer, hoe ik het ook lees, met wie ik het ook lees, ik schijn het maar niet te kunnen vatten.


Dat neemt niet weg dat ik er wel plezier aan kan beleven. De klanken, de woorden en het ritme zorgen samen of soms op zichzelf al voor een ervaring die niet met woorden te beschrijven zijn. Er worden gevoelens opgeroepen die de taal van het rationele omzeilt. En in die zin kan er ook niet verder over gesproken worden.


Wanneer dat geen magie is, dan weet ik het ook niet meer.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...