maandag 29 februari 2016

#50books - 2016.09 Langdurige beïnvloeding

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de negende vraag is:
Laat jij je beïnvloeden door boeken en welke zijn dat?

In augustus stelde Petepel in het kader van #50books een vraag die me hier heel erg aan doet denken, namelijk:
"Welk ‘verbeter-jezelf’ boek heb jij onlangs (of ooit) gelezen wat je waardevolle inzichten gaf en je ook nog eens daadwerkelijk in beweging bracht om zaken te veranderen?"

Mijn antwoord ging over het boek The Art of Asking van Amanda Palmer. Wellicht niet zo vreemd want dat boek had ik net een maand daarvoor gelezen. En na het lezen van een boek blijft het meestal nog wel even bij me of het verdwijnt onmiddellijk. Uiteindelijk worden de meeste door mij gelezen boeken bijna geheel uit mijn geheugen gewist en blijft er nog een titel, auteur en een vage sfeer over. 

Daarom vind ik deze vraag nu extra leuk omdat ik merk dat nog steeds dat wat ik in het boek van Amanda Palmer heb gelezen toepas en regelmatig nadenk over het laten ontstaan van iets nieuws, het creëren, het maken van kunst. Het gevoel daarbij is duidelijk anders geworden na het lezen van dit boek en als ik er nu op terugkijk heeft deze tekst wezenlijk een blijvende positieve verandering teweeggebracht.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...