zondag 8 mei 2016

Clarkesworld Magazine Issue 116 May 2016

Naast de vier non-fictie artikelen, deze maand in Clarkesworld magazine wel zeven korte science fiction verhalen.

Left Behind door Cat Rambo liet me stilstaan bij hoe we blijven zoeken naar een respectvolle manier om met onze ouderen in de samenleving om te gaan. Terwijl de The Universal Museum of Sagacity door Robert Reed meer mijn hersenen lieten kraken door tijds- en dimensieverschuivingen.
Breath door Cassandra Khaw zou benauwend moeten zijn maar die sfeer kreeg mij maar niet te pakken omdat ik me de hele tijd afvroeg wat de schrijver hier nou mee wilde.
Dit was heel anders met Jonas and Fox door Rich Larson. Dit verhaal is opgedragen aan grootmoeder. En of het dit gegeven was of dat het begin mei is en de vele oorlogsverhalen weer worden verteld, weet ik niet maar dit verhaal van anders zijn en onderduiken sloeg bij mij in als een bom.
Het Chinese verhaal heet dit keer Away from Home en is geschreven door Luo Longxiang en vertaald door Nick Stember. In mijn beleving een weinig origineel verhaal over de toekomst waarin de mensheid de aarde heeft verlaten en op planeetschepen door het heelal reist.
Tough Times All Over door Joe Abercrombie was dan weer een klapper. In plaats van dat personages worden gevolgd, is het een pakje dat van hand tot hand gaat die de verschillende personages beschrijft en daardoor het verhaal vertelt. Bijzonder origineel en ook nog spannend en grappig. Van deze schrijver wil ik zeker nog wel meer gaan lezen.
A Heap of Broken Images door Sunny Moraine gaf mij hetzelfde oorlogsverhalen gevoel als Jonas and Fox. Al doet dit verhaal meer denken aan Oriëntaalse oorlogen. Het effect is hetzelfde. Het gaat onder de huid zitten omdat je weet waar dit soort verhalen vandaan komen. En al ben ik zeker niet vies van de donkere kanten van het bestaan, dit doet me wel verlangen naar een wat meer optimistische kijk.

Kortom een zeer gevarieerd nummer.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...