zaterdag 11 maart 2017

#50books - 2017.10 Fout!

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.
En de tiende vraag van 2017 is:  
Heb jij boeken gelezen die echte fouten in zich hadden en wat doe je daarmee?


Van fouten in studieboeken word ik erg onzeker. Dan dacht ik iets begrepen te hebben en dan staat er opeens iets anders. Gelukkig is het vaak bij een studie zo dat het bij een docent na te vragen is of het inderdaad een fout in het boek is of dat ik nog wat extra onderwijs nodig heb.

Ander soort fouten zoals spelfouten krijgen mij ook nog wel eens op de kast. Vooral wanneer het Nederlands is en er dt-fouten of overmatig spatiegebruik opduikt in een tekst, zit ik met gekromde tenen. Meer dan me er aan irriteren doe ik niet en daarom heb ik besloten me er niet meer zo aan te storen. Spelling is sowieso niet meer iets waar nog veel mensen belang aan lijken te hechten. Wie ben ik dan die zelf ook niet al te goed spelt, om daar een punt van te maken.

En dan heb je nog de zetfouten, duidelijke typefouten in een tekst. Wanneer ik dat in een Engelse tekst zie, klop ik mijzelf op de borst dat ik zo knap ben dat ik deze eruit haal. Gaat het om een Nederlandse tekst dan haal ik slechts lichtjes de schouders op.


Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...