zaterdag 26 augustus 2017

#50books - 2017.34 Bladen

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt.

En de vierëndertigste vraag van 2017 is:   
Welke tijdschriften lees jij en waarom? 
 
Grappig hoe dat werkt. Ik las deze vraag en dacht ik ben snel klaar want ik ben lid van maar een tijdschrift, namelijk Onze Taal. Het blad over de Nederlandse taal waarvan ik merk dat wanneer iemand een veellezer is, de kans groot is dat diegene ook lid is van dit blad.
 
Het blad komt tien keer per jaar uit en kan nu ook digitaal gelezen worden. Dat laatste heb ik zelf nog nooit gedaan maar ik kan me voorstellen dat voor digitaal liefhebbers het een uitkomst is.
 
Jarenlang heb ik de papieren versie in speciaal daarvoor gemaakte Onze Taal-mappen bewaard. Maar ik kwam er achter dat ik er nooit meer naar terugkeek wanneer ik het gelezen had en dus besloot ik op een dag ze allemaal weg te doen. Wel even slikken om een gewoonte zo drastisch te wijzigen. Maar vanaf dat moment gaat het tijdschrift na lezing in de papierbak en dat bevalt me nu prima.
 
 
Dus het is slechts een tijdschrift dat ik lees? Nee nee, opeens bedacht ik mij dat ik ook lid ben Beeldenmagazine, een kwartaalblad dat zich richt op ruimtelijk georiënteerde kunst. 

Wij waren op zoek naar een kunsttijdschrift dat aan onze belangstelling voldeed. Zo hebben we aardig wat kunstbladen in huis gehaald maar de een na de ander viel af omdat ze vol stonden met een hoop onzinnig geneuzel en mooi praterij.

Wat zo prettig is aan Beeldenmagazine is dat naast dat het precies over die kunst gaat waar ik van houd, het ook geschreven is door oprechte kunstliefhebbers die vertellen hoe zij de kunst zelf beleefd hebben zonder dat ze aan kennisfarting doen of het artikel vullen met lege woorden. Een verademing in de kunstbladenwereld.



Oké, dus ik lees twee tijdschriften. Nee, niets daarvan. Ik ben namelijk ook nog lid van Stripglossy. Dit Nederlandstalige, op voornamelijk Europese strips gebaseerde kwartaalblad, heeft naast de strips zelf, heel veel uitgebreide artikelen over de makers van de strips, geschiedenis van strips enzovoort oftewel de achtergronden.

Als kind ben ik rond de tien jaar lid geweest van Eppo en zijn opvolgers waardoor dit blad mij wel wat leek. 
Het is bijzonder mooi vormgegeven en heeft dan ook terecht glossy in zijn naam staan. Wel was het even wennen dat er zoveel tekst was en veel minder strips an sich. Maar uiteindelijk zijn die artikelen zo boeiend dat het juist een verrijking is.



Nu dacht ik dat ik er wel was met die drie tijdschriften wat dus al beduidend meer is dan die ene. Maar nee, er schoot me er in de loop van de week nog een te binnen. Blijkbaar zitten bepaalde gewoontes zo diep geworteld dat ik ze bijna niet meer opmerk. Het gaat natuurlijk om het digitale maandblad Clarkesworld Magazine waar ik ook elke maand een bespreking van houd op dit boekenblog.

Dit blad dat gevuld is met Engelstalige korte science fiction verhalen en aanverwante genres, plaatst werk van schrijvers van over de hele wereld. Daarbij wordt er speciaal aandacht geschonken aan Chinese science fiction. Voor mij was dat de reden om lid te worden en dit blad te steunen.
Alle verhalen kunnen gratis op de website gelezen worden maar als je lid bent, kun je het tijdschrift in e-reader formaat downloaden. En dat doe ik dan ook. Elke maand weer een verrassing wat er komt.

En zo blijk ik in de loop der jaren toch gaandeweg lid te zijn geworden van vier tijdschriften en lees deze ook redelijk trouw.






Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...