zondag 27 augustus 2017

Clarkesworld Magazine Issue 76 January, 77 February and 78 March, 2013

Jaren geleden kreeg ik in een keer de hele jaargang 2013 van Clarkesworld Magazine. Omdat ik elke maand de nieuwe uitgave van dit op science fiction georiënteerde korte verhalen tijdschrift lees, is het lastig om ook nog aan deze extra exemplaren toe te komen. Maar het was vakantie en vooral op dagen dat ik op weg was, waren de korte verhalen op mijn e-reader ideaal. Zo heb ik de nummers 76, 77 en 78 gelezen, dat zijn de uitgaves van respectievelijk januari, februari en maart in 2013.

Het eerste dat me opvalt is dat in deze drie nummers er slechts drie korte verhalen per maand staan naast vier non-fictie artikelen. Dat is in de loop der jaren best wel veranderd want nu zijn het vaak zes tot zeven korte verhalen per maand. Het tijdschrift is duidelijk gegroeid.

Wat is gebleven zijn de interviews met schrijvers waar ik vaak veel plezier aan beleef omdat het schrijvers zijn die ik helemaal nog niet ken. In deze drie maanden worden Jesse Bullington, Karen Lord en  M.C. Planck door Jeremy L. C. Jones ondervraagd wat interessante informatie over hun schrijverschap oplevert. Deze interviewer is heden ten dage vervangen door Chris Urie. 

De korte verhalen uit januari lieten me bijna alle drie in verwarring achter. In Driftings door Ian McDonald ontmoet een verzamelaar van uit zee aangespoeld plastic een mysterieuze vrouw. In Variations on Bluebeard and Dalton's Law Along the Event Horizon door Helena Bell worden een oneindige hoeveelheid vrouwen vermoord zonder dat het ergens heengaat. En in Effigy Nights door Yoon Ha Lee worden mytische figuren uit papier geknipt die meestrijden in de heersende oorlog. 
Ontregelend op een niveau waar ik niet bij kan. Er wordt in deze verhalen van alles gesuggereerd, het is verontrustend en toch wordt het niet uitgesproken. Intrigerend.

In februari zijn de verhalen op ruimtevaart gericht. Erzebet YellowBoy beschrijft in Gravity de ruimtereis door een aantal vrijwilligers naar de zon met als doel de wereld te redden. Bonnie Jo Stufflebeam benadert de wereld vanuit de ruimte via de ogen van aliens in The Wanderers. Aliens die voldoende van onze films, tv-series en boeken gezien hebben om te weten dat wij door hen gered moeten worden. Greg Kurzawa houdt het redelijk vaag in Vacant Spaces waarbij een ruimtevaarder door een alien wordt overgenomen. Wat de ruimtevaarder zijn eerste doel was, bleef mij onduidelijk.
Opmerkelijk dat al deze verhalen een slechte afloop voor de mensheid of mensen heeft. Wellicht een les in overmoed.

Maart heeft Clarke gekozen voor hoe omgegaan wordt met geschiedenis. In The Weight of a Blessing beschrijft Aliette de Bodard hoe een vrouw aan de wreedheden van haar tijd probeert te ontsnappen door zich in te laten vriezen. The Last Survivor of the Great Sexbot Revolution door A.C. Wise is een uitstekend voorbeeld van hoe in de loop der tijd er zoveel uiteenlopende verhalen over wat er nu gebeurd is rondgaan dat niemand meer weet wat er werkelijk is gebeurd. En in 86, 87, 88, 89 confronteert Genevieve Valentine ons met hoe men op terroristische dreiging reageert en eigen inschattingsfouten hardhandig uit de geschiedschrijving verwijderd. 

Kortom drie zeer interessante uitgaves van Clarkesworld Magazine en nog altijd gratis te lezen via internet.



Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...