zondag 26 november 2017

Je hebt wél iets te verbergen - Maurits Martijn + Dimitri Tokmetzis


Typisch zo'n boek dat al vaak mijn aandacht trok door de titel en dat ik lange tijd heb kunnen laten liggen, tot het wegens omstandigheden zo ver kwam dat ik in de winkel er in ging lezen en het toen wel moest kopen.
En daar heb ik zeker geen spijt van.

Wat er in dit boek staat over hoeveel data er over ons wordt verzameld door ons gebruik van het internet, was voor mij niet nieuw. Maar om al deze zaken op een heldere wijze nog eens op een rijtje voorgeschoteld te krijgen, maakt toch dat het een diepe indruk achterlaat. Daarnaast maakt het boek ook nog eens duidelijk dat het niet alleen gaat om je eigen persoonlijke privacy maar dat door je eigen gegevens weg te geven, je ook anderen in gevaar kan brengen en dus anderen jou.
Want waar het uiteindelijk op neer komt is hoe deze data gebruikt worden en dat je daar als individu bijzonder weinig aan kan doen. Vooral als iets over jou verkeerd geregistreerd staat om wat voor reden dan ook, kan dit van grote invloed worden op je bewegingsvrijheid.

Wat me ook aanspreekt in dit boek is dat naast hoe het inzicht geeft in wat er met onze verzamelde data gedaan wordt, het suggesties geeft hoe hier aandacht voor te vragen. Er zijn geen beschuldigende vingers maar er wordt op een constructieve wijze nagedacht over een oplossing. Wat mij betreft graag meer van dit soort teksten. Daar kunnen we wat mee.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...