maandag 23 juli 2018

Clarkesworld Magazine Issue 142 July 2018

De Colombiaanse Luis Carlos Barragán die in Egypte woont, heeft de voorplaat van Clarkesworld Magazine van deze maand verzorgd. Deze illustratie heeft de titel Islamic Universe 2 meegekregen. Een titel die me toch een tweede en derde keer naar dit plaatje liet kijken. Altijd interessant om verrast te worden.

Verder in deze uitgave vooral Amerikaanse bijdragen namelijk vijf korte verhalen en vier non-fictie artikelen. Slechts een kort verhaal komt uit China en nog een ander uit Nigeria. Ik hoop dat er in de toekomst wel weer meer internationale verhalen komen. Dat is juist waarom dit tijdschrift mij zo trekt. Een blik op de wereld vanuit alle hoeken en gaten.

Zoals Mike Buckley die met zijn verhaal A Gaze of Faces laat zien hoe hij de aard van de mensheid ziet door middel van het doorzoeken van een virtuele bibliotheek die gevonden wordt op een van de buitenaardse menselijke koloniën. Het hoe en waarom van deze bibliotheek wordt beetje bij beetje ontmanteld en daarmee het wezen van de mensheid. Door de spanning bleef ik lezen en de ontknoping deed mij zuchten van herkenning. Ja, dat is de mens.

En wat ook heel menselijk is, is het willen vasthouden aan iemand die al overleden is. Kate Osias heeft het rouwproces wat mij betreft op een schitterende manier beschreven in The James Machine en wel vanuit het oogpunt van de overledene. Het deed mij weer nadenken over wat iemand nu eigenlijk is, alleen zijn gedachten of ook zijn lichaam. Maar wanneer iemand zijn hersenen worden aangetast kan iemand van gedrag veranderen. Is degene zichzelf dan niet meer of juist wel? Dit dwaalt wat af van het verhaal maar dat is wat deze geschiedenis doet. Het nog verder over nadenken. Altijd een goeie.
To Fly Like a Fallen Angel is de Chinese inbreng van dit nummer. Geschreven door Qi Yue en vertaald door Elizabeth Hanlon. Zoals Chinees gebruikelijk lijkt te zijn, wordt er na het beleven van allerlei avonturen een uitgebreide uitleg gegeven van het hoe en wat. Alleen dit keer is de uitleg op een wat natuurlijkere manier omdat het in een dialoog verwerkt zit en dat leest wat mij betreft plezieriger dan dat de schrijver opeens gaat uitleggen. Wat mij fascineerde aan dit verhaal is dat het gaat om de keuzes die gemaakt moeten worden en daarmee worden zaken als democratie en overleven aan de kaak gesteld. Dit onderwerp vanuit de Chinese cultuur beschouwd, geeft daar een interessante andere kijk op dan wanneer dit verhaal door een Westerling was geschreven. Dus laat je verrassen door enigszins in het begin sprookjesachtige verhaal dat langzaam zich omvormt naar een meer science fiction en ook politieke geschiedenis. Het heeft mij weer op een andere manier leren kijken. 


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...