maandag 29 april 2019

Hyperbool en nog wat - Allie Brosh

Het is alweer een aantal jaar geleden dat ik op de website Hyperbole and a Half stuitte. Daar kwam ik wegens de blog The Alot die over een taalkwestie gaat. Daar moest ik toen zo om lachen dat ik ook de rest van deze website ben gaan lezen. Toen bleek dat ze wel meer te vertellen had dan een taalkwestie. Namelijk over hoe zij de wereld beleeft en heeft beleefd. Allie wordt onder andere getergd door depressies. Dit weet zij zo knap op een heel eigen manier te beschrijven met bijna kinderlijke tekeningen en heel veel humor. Ik was gelijk fan.
Alleen na 2013 kwam er niets meer bij op haar website. En ook als ik haar nu zoek op internet dan is er weinig over haar bekend en kunnen we alleen maar vrezen dat het niet goed met haar gaat.

Bij het struinen door Arnhem kwam ik opeens dit boekje in een grabbelbak tegen. Voor een paar euro en dan vertaald in het Nederlands. Ik ben op zich geen lezer van vertalingen wanneer de oorspronkelijke taal Engels is. Maar ik heb zulke goede herinneringen aan haar website dat ik voor die paar euro dit boekje heb meegenomen en binnen een dag uitlas want het is bijzonder moeilijk om weg te leggen.
Natuurlijk hoopte ik op een vertaling van de Alot maar dat was misschien ook wel wat veel gevraagd omdat de grap juist zit in een Engelse taalkwestie. Wel zijn twee strips over depressie in deze uitgave te vinden en die zijn zeker zo goed als op de website.

Ik blijf dan ook hopen dat Allie Brosh nog eens boven water komt en haar talenten kan inzetten om de wereld nog veel meer in te laten zien waar ze nu geen idee van hebben.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...