zaterdag 25 april 2020

Koning van Katoren - Jan Terlouw

Door de actie Geef een Boek Cadeau (waar ik nog steeds niet helemaal van begrijp hoe het werkt) lag dit boek in hoge stapels in de boekwinkels voor maar 2 euro. Dit boek dat in mijn jeugd in de klas is voorgelezen en in bezit was van een vriendin waar ik het van leende als iets van grote waarde, kon ik dan ook niet laten liggen.

In de loop van de tijd zal ik het dan ook nog wel een paar maal hebben gelezen maar nu was het toch wel al een hele tijd geleden en ik was heel erg benieuwd hoe dit boek zich in de loop der jaren heeft gehouden. En nu kan ik zeggen dat het tijdloos is.

Wat een schitterend verhaal, wat een sprookje. Wat een klassieker.
Na het overlijden van de koning meldt een jongen zich om koning te worden. Om van hem af te komen wordt hem toegezegd koning te mogen worden als hij zeven schijnbaar onmogelijke opdrachten vervuld.
Het leuke is dat deze opdrachten maatschappelijke problemen in zich huist zonder dat ze opdringerig worden. Oftewel het is te lezen op het niveau waar je zelf zin in hebt. Als avonturenroman of als een meer politiek manifest.

De wat simpelere taal maakt het geschikt voor alle leeftijden, al voelt het voor de doorgewinterde lezer soms wat kinderlijk aan. Het verhaal zelf is echter zo boeiend dat ik dat snel weer vergat.


3 opmerkingen:

Ali zei

Ik heb me er ook uitstekend mee vermaakt. Mooi boek met mooie opdrachten waar wel wat diepers achter zit

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, bij mij is "Koning van Katoren" ook voorgelezen, door de juf in de 6e klas van de lagere school. Ik heb het later nog een keer gelezen en het is inderdaad een heel erg mooi kinderboek dat ook voor volwassenen nog leuk is om te lezen, zij het een beetje simpel. Misschien moet ik dit boek ook maar eens herlezen. Groetjes, Erik

Niek zei

Vooral als je in een wat minder-lees-fase zit is dit een heel fijn boek.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...