donderdag 21 mei 2020

Robots, aliens & popcorn - George van Hal

Een boek waarin science fiction films en hedendaagse wetenschap wordt gecombineerd. Niet voor niets heeft het als ondertitel Wetenschap op het Witte Doek. Nu houd ik zeker van science fiction films en iets over wetenschap lezen kan me ook nog wel boeien maar ik raak nog wel eens het spoor bijster en dan is het minder aangenaam. Het mooie van dit boek is dat het juist zeer complexe zaken met handzame metaforen wordt uitgelegd waardoor de kans om het te begrijpen een stuk groter is geworden. Al zal ik nooit iemand worden die het even vlotjes navertelt.

Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere kunstmatige intelligentie, exoskeletten, tijdreizen, multiverse, buitenaards leven en reizen door het heelal. En allemaal voorzien van bijpassende science fiction films waarbij het opmerkelijk is hoeveel ideeën uit films ook werkelijkheid zijn geworden. Maar ook een boel niet dus dat is misschien wel iets te veel eer geven aan science fiction. Al denk ik toch wel dat ideeën van schrijvers zeker wetenschappers kunnen inspireren.

De schrijfstijl is alsof George van Hal tegenover me aan tafel zijn verhaal zit te houden. Een stijl die ik al heel wat langer ken door al de jaren die hij in nl.kunst.sf+fantasy op usenet heeft doorgebracht en daar vol vuur over onder andere Buffy the Vampire Slayer schreef. En ik ken deze losse schrijfstijl ook van de gesloten mailinglijst Tenforward, ooit opgericht om alles wat off topic was voor nkSF daar kwijt te kunnen en daar is dan ook heel wat lief en leed gedeeld. Daarom extra leuk om onze mailinglijst terug te zien in het dankwoord achterin.

O en nu vergeet ik bijna nog iets belangrijks. Al vele jaren vraagt mijn levensliefje zich af wat er was voor de big bang. Nu weten we het en heeft dit boek een paar aangename avondetengesprekken opgeleverd.

2 opmerkingen:

Ali zei

Ik heb het ook nog niet gelezen, wordt denk ik wel een keer tijd

Niek zei

Hahahaha, ik dacht dat ik de laatste was.

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...