zondag 18 oktober 2020

Graphic Novels voor de Leeslijst - Margreet de Heer e.a.

Nog maar tot het einde van dit jaar is Margreet de Heer Stripmaker des Vaderlands maar er kan nu al gezegd worden dat de invulling die zij deze vier jaar aan deze rol gegeven heeft, veel moois en waardevols heeft opgeleverd. Daar is dit boek Graphic Novels voor de Leeslijst er een van. 



Margreet de Heer heeft deze lijst samen met Willard Mans (docent Nederlands) en Bas Schuddeboom (beheerder van de Comiclopedia) opgesteld omdat zij vindt dat strips thuishoren op de literatuur leeslijst van de middelbare school en docenten hierin mee te nemen. Dit boek is dan ook gratis te downloaden via http://stripmakerdesvaderlands.nl/graphic-novels-voor-de-leeslijst/.

Na een korte inleiding over wat een graphic novel inhoudt en welke harde criteria voor de selectie in deze gids zijn gebruikt, volgen vijfenvijftig graphic novels die ieder één bladzijde beslaan. Er staat een korte beschrijving en een aantal vragen over de graphic novel die aanleiding kunnen zijn tot een levendige discussie in de klas. Maar ik vond het zelf ook leuk om de vragen te lezen en voor mijzelf mijn gedachten daarover te laten gaan.

Elf boeken heb ik van deze lijst in mijn kast staan en van bijna alle andere genoemde titels heb ik wel eens eerder gehoord. Dit maakte het lezen van deze leeslijst een feest van herkenning. En het gaf me ook een blij gevoel over de hoge kwaliteit van onze vaderlandse graphic novels. Het is duidelijk dat we wat graphic novels betreft niet alleen maar in de Angelsaksische wereld hoeven te zoeken.
En nu hoop ik dat Margreet de Heer haar missie geslaagd is en er ook daadwerkelijk meer graphic novels op de middelbare scholen gelezen gaat worden.


Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...