zondag 18 oktober 2020

Te Laat - Vera Spaans

Een boek met de ondertiteling 'Waarom je nooit zomaar te vroeg of te laat bent'. Een boek dat ik zelf nooit uitgekozen zou hebben maar waar Das Mag mij mee verraste en ik opeens nieuwsgierig werd wat er nu over te laat komen te vertellen valt.

Toch wel meer dan alleen dat er mensen zijn die notoire te vroeg zijn en mensen die notoire te laat zijn. Als notoire te vroeg komer (maar niet heel erg te vroeg) heb ik mij in het verleden bont en blauw geërgerd aan de notoire te laat komers. Maar hoe ouder en hierin milder wordende, hoopte ik met dit boek nog wat meer inzicht in de laatkomer te krijgen zodat ik het laatste beetje ergernis ook nog kon laten oplossen.

Helaas is dat niet gelukt. Er wordt namelijk nergens gesproken over dat een te later komer ook maar een moment denkt aan de mensen die aan het wachten zijn. Alleen dat al zou ik heel verfrissend vinden. Maar blijkbaar is de te laat komer met hele andere dingen bezig zoals met het op een andere manier beleven van tijd.

Wat ik nog veel interessanter vond was hoe culturen tijd op een andere manier kunnen beleven. Zoals wij westerlingen tijd zien als die de klok op vijf minuten nauwkeurig aangeeft terwijl in andere culturen tijd meer over een periode gaat dus ergens in de middag of avond.
Het meest extreme zijn de Japanners met hun treinen die op 10 seconden nauwkeurig volgens het tijdschema moeten rijden. Iets dat voor mij dan ook wel weer wat te overdreven aanvoelt maar stiekem me toch wel heerlijk lijkt als iedereen zo precies was.

Het is een boek met veel voorbeelden en weergaven van gesprekken met mensen die iets met te laat komen hebben. Het is een lekker weghapboek en daarmee vermakelijk. Maar veel meer dan dat is het ook niet voor mij. Iets dat ik dan ook weer sneu vind voor iemand die zoveel tijd heeft besteed om dit allemaal bij elkaar te schrijven.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...