maandag 21 maart 2022

Clarkesworld Magazine Issue 186 March 2022

In het maartnummer van Clarkesworld Magazine staan wel acht korte science fiction/fantasy verhalen en vier non-fictie artikelen. Meer korte verhalen dan gebruikelijk en dat komt omdat er dit keer geen langer kort verhaal tussenzit en dat vind ik wel plezierig. Inmiddels merk ik dat ik meer van verhalen tussen de vijftien en dertig bladzijden houd dan wanneer ze langer worden. 

De van oorsprong Griekse EA Mylonas schreef het beklemmende Saturn Devouring His Son waarin na vijf jaar een zoon terugkeert naar zijn ouderlijk huis voor de uitvaart van zijn vader. In een prettig heldere stijl worden pijnlijke familieverhoudingen en diepe eenzaamheid geschetst. Ik werd er stil van.

Klimaatproblemen als thema in het science fiction genre is niets nieuws maar voelt wel steeds urgenter. Tegan Moore geeft in The Memory of Water het beeld van de wereld waarin geen grote waterdieren meer leven. Een attractie in een pretpark laat deze dieren weer herleven zodat de mensen het verleden zelf kunnen beleven. Alleen... verschijnen er ook dieren die nooit bestaan hebben. Verfrissend idee om te laten zien hoe de toekomstige wereld er inderdaad uit kan komen te zien. Het laat me weer even stilstaan bij hoe de wereld nu is en hoe we daarmee omgaan.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...