zondag 18 juni 2023

Het nadeel van de twijfel - Ype Driessen

Het was doordat ik een cadeau voor iemand zocht dat ik aan dit boek moest denken. Het leek me wel iets voor haar en bedacht me toen dat ik alleen destijds het exemplaar heb gelezen die bij boekhandels wordt aangeboden oftewel geprint en bij elkaar gehouden door een ringband. Hoogste tijd dat ik ook de officiële versie in boekvorm ging lezen.

Bij het openslaan van het boek werd ik verrast door een los blaadje dat eruit viel. Het waren de felicitaties van de uitgever. Nu herinnerde ik me weer dat ik het boek had gewonnen bij de prijsvraag tijdens de boekpresentatie via YouTube. De vraag was wat je zou doen als je de enige nog op aarde was, een thema dat in het boek meerdere malen voorkomt. Mijn antwoord was dat ik dan in alle huizen zou gaan snuffelen hoe iedereen geleefd heeft. Paulien Cornelissen die de winnaar mocht aanwijzen vond mijn antwoord zo macaber dat ze dat wel een prijs waard vond. Vandaar dat ik dit briefje vond.

Dat deed me dan ook weer denken aan dat ik zowel aan de crowdfunding voor dit boek heb meegedaan als dat ik de eer kreeg om er ook in te mogen figureren. Dit is ook de reden dat mijn naam twee keer achterin genoemd wordt. Grappig genoeg zowel mijn echte naam als mijn internetnaam. Het crowdfundingexemplaar had een tekening van Ype voorin en heb ik destijds aan een vriendin cadeau gedaan. Helaas weet ik niet meer hoe dat eruit zag. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de inhoud van het boek zelf.

Deze autobiografische fotografic novel is zoals je van Ype kunt verwachten vol zelfspot, andersoortige humor en neuroses. Dit allemaal met foto's van het echte leven in beeld gebracht waarbij er op elk plaatje genoeg is om met plezier te bekijken. Daarbij zijn het de angsten die het leven spannend maken. En tot het laatst worden we als lezer in spanning gehouden of Ype nu wel of niet met zijn vriend Nico meegaat naar Amerika. Een boek om vaker te herlezen.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...