maandag 12 juni 2023

Klimaatverdriet - Šindelka, Marek

Het derde boek dat ik van deze schrijver lees door het Das Mag abonnement. De titel stond me wat tegen omdat ik bang was voor moraliseren over het klimaat. Dat pakte uiteindelijk heel anders uit en de uitleg van de titel verraste mij zelfs doordat het alleen een keer terloops is genoemd als zijnde een van de psychische stoornissen waar de vorige generatie aan heeft geleden.

Het boek speelt zich af in een toekomst waarin door klimaatveranderingen de mensen noodgedwongen hele andere levens zijn gaan leiden en de politieke structuren ook aan verandering onderhevig zijn. Er is een continu gevoel van hitte en vochtigheid aanwezig zonder dat dit nu zo expliciet beschreven staat. Dit maakte wel indruk op me.

Wat mij minder boeide was het eigenlijke verhaal over een man die een zeldzame plant gesmokkeld heeft. Zijn achterliggende geschiedenis wordt in brokstukken langzaam prijs gegeven. Het springen in de tijd verwarde me soms en ook de perspectiefwisselingen kon ik niet altijd meteen plaatsen. Het voelde mij te veel bedacht en te weinig natuurlijk waardoor het me te weinig greep.

De vormgeving vond ik dan wel weer heel mooi met de hoofdstukken die simpelweg met een cijfer zijn aangeduid waarbij op een dubbele bladzijden organische vormen te zien zijn zonder dat het werkelijk iets is net zoals op de kaft maar dan in zwart-wit.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...