zondag 28 september 2014

#50books - 2014.38 Niets boeienders dan de mens

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De achtendertigste vraag is

Welk informatief boek zou jij aanraden om te lezen en waarom?


Een informatief boek zal die informatie bevatten waar je op dat moment geïnteresseerd in bent. En er zijn een ontelbaar aantal onderwerpen waar je belangstelling voor op kunt vatten. Daarom zullen er ook heel wat zijn die minder je aandacht zullen vasthouden. En vind ik het best moeilijk om informatieve boeken aan te raden aan mensen als ik deze mensen niet ken.
Als hoofdzakelijk fictielezer kan ik wel een paar boeken opnoemen die mij wisten te bekoren.

Wil je naar de diepste lagen waar een mens maar in kan wroeten? Sla dan De Zin van het Bestaan van Victor E. Frankl open. Aan de hand van zijn concentratiekampervaringen uit WOII beschrijft de auteur het vermogen van de mens om zich boven zijn lijden te verheffen en een waarheid te vinden waardoor hij verder kan.


Van een heel andere orde maar net zo noodzakelijk in het menselijk bestaan bespreekt Middas Dekkers in De Kleine Verlossing of de Lust van Ontlasten. Ik weet dat er aversie tegen dit onderwerp is maar juist de mensen die dit voelen zouden met dit boek wel eens over dat gevoel heen kunnen komen en vele genotsmomenten voor het leven erbij hebben.


Het heerlijke toetje zit hem in de verhalen van Oliver Sacks die gaan over neurologische extreme afwijkingen uit zijn eigen praktijk. Juist door de lezen over de afwijkingen (wat stiekem smullen is) leer je vanzelf het een en ander over wat voor de mens de meest gangbare gang van zaken is op neurologisch gebied en hoe dat bij jezelf werkt.
De man die zijn vrouw voor een hoed hield is slechts een van de vele titels die Oliver Sacks heeft uitgebracht. Dus als je de smaak te pakken krijgt, kun je nog even voort.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...