zaterdag 6 september 2014

Een Schitterend Gebrek - Arthur Japin


Een schitterend gebrek, wat een prachtige titel en daarmee eentje die mij al jaren is opgevallen zonder dat ik me verdiepte in waar dit boek dan wel over zou gaan. De titel alleen al was plezier genoeg om het ene na het andere intrigerend levensverhaal op te roepen zonder het boek ook maar te hoeven openslaan.

Afgelopen Deventer Boekenmarkt heeft mij echter verleid om het boek mee naar huis te nemen. Nog steeds zonder me ervan op de hoogte te stellen waar het dan over zou gaan, sloeg ik het open en ben gaan lezen.

Het is de tragische geschiedenis van Lucia, de eerste grote liefde van Casanova en aanstichter van hoe hij later geworden is. Het speelt zich af in de 18de eeuw in Italië, Frankrijk en Nederland, Amsterdam om precies te zijn. Lucia begeeft zich in de welgestelde kringen maar brengt ook een deel van haar bestaan aan de andere kant van de maatschappij door.
Arthur Japin heeft zich bijzonder goed gedocumenteerd waardoor alles levensecht naar voren komt en zijn soepele schrijfstijl moedigt altijd aan om verder te lezen.

Dat het een prima boek is en van goede kwaliteit staat buiten kijf. Toch ben ik wat teleurgesteld achter gebleven. Ik vrees dat de titel in al die jaren al zoveel bij mij opgeroepen heeft dat het werkelijke boek daar niet meer tegenop kon. En dit maal geldt dat juist het gaan lezen zonder voorkennis de verwachting niet heeft kunnen waarmaken. Misschien als ik het over een paar jaar nog eens herlees, de beleving heel anders zal zijn.

1 opmerking:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, Arthur Japin heeft zich bij het schrijven van dit boek laten inspireren door de memoires van Giacomo Casanova. Deze memoires (12 delen, 4000 blz vertaald door Theo Kars) is het echte werk, hierin vertelt Casanova over zijn talloze erotische en andere avonturen. Zeer warm aanbevolen! Groetjes, Erik

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...