vrijdag 19 september 2014

#50books - 2014.37 Vol achterhoofd

Elke week een nieuwe boekenvraag in het kader van #50books dit jaar verzorgd door DrsPee. De zevenendertigste vraag is

Waar haal jij je leesinspiratie vandaan?

http://www.funnyhairpics.com/pictures/eyes_in_the_back_of_my_head.htm
De vraag is eerder hoe krijg ik mijn hoofd leeg voordat ik me richt op wat ik wil gaan lezen?

Nu is het zo dat terwijl ik in een boek bezig ben en de laatste bladzijden zie naderen er al een hele selectie in mijn hoofd plaatsvindt met welk boek hierna aan de beurt zou kunnen komen.
Dit kunnen boeken zijn die op het nog-niet-gelezen-boekenplankje staan of boeken die tijdens het lezen van het huidige boek in me op zijn gekomen om nog eens te willen herlezen.

Het gebeurt me nu nooit dat er slechts één boek in aanmerking komt en dat ik het daar dan bij kan houden.
Nee, het zijn altijd meerdere titels de me bezighouden en het komt dan ook regelmatig voor dat ik in twee boeken tegelijkertijd begin.
Tijdens het lezen wint er uiteindelijk dan wel eentje die dan veel sneller uitgelezen wordt dan de andere maar dat wordt pas beslist tijdens het lezen van die boeken.

Het ergste is dat wanneer ik een boek nog niet uit heb en dan al meer in mijn hoofd bezig ben met wat hierna te gaan lezen dan dat ik me blijvend kan concentreren op de tekst die op dat moment voor me ligt. Zonde en ik hoop mijzelf dat ooit nog eens af te kunnen leren.

1 opmerking:

Rob Alberts zei

In mijn leestijd las ik soms meerder boeken tegelijk.
Nu heb ik nog steeds een stapel ongelezen liggen.

Hoewel ik mijn tv heb weggedaan kijk ik nu teveel naar een ander beeldscherm.

Zonnige groet,

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...