maandag 26 januari 2015

#50books - 2015.04 Als over een glooiende heuvel

In deze derde jaargang van #50books is het de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel die de vragen stelt.
En de vierde vraag is: 

Bij welk boek verloor jij je onschuld?

https://unsplash.com/

Deze vraag riep niet gelijk een boek bij me op die een diepe indruk heeft gemaakt in mijn jongvolwassenjaren. Dus heb ik mijn schriftje er bijgepakt en zie ik in juni 1983 nog minstens tien Arendsoogboeken, een aantal boeken over volwassenwording en luchtige komische boeken. In september van dat jaar komen daar naast Arendsoog, boeken van Remco Campert en Godfried Bomans bij. In oktober Maarten 't Hart en in november George Orwell. Vanaf dat moment heb ik Jan Wolkers, W.F. Hermans en Louis Paul Boon op mijn gelezen lijst staan. En er is niets wat ik mij als schok kan herinneren. Ik groeide als vanzelf met deze boeken mee.


Ook begon ik als niet-Christen in het Nieuwe Testament omdat ik dacht dat dit vol spannende verhalen zou staan. Dat viel tegen. Het was niet om doorheen te komen. Mijn broer was met het Oude Testament beter af.

Niet veel later ging ik ook boeken over dromen en paranormale verschijnselen lezen. Onderwerpen waar mijn ouders destijds mee bezig waren. Vooral van die paranormale verschijnselen werd ik onrustig. Het paste niet in mijn veilige wereld en beangstigde me. Ik besloot die boeken dan ook verder te laten liggen.

Misschien was ik toen wel wat onschuld verloren. Maar het ging slechts beetje bij beetje zoals wandelen over glooiende heuvels. En als het te zwaar werd dan pakte ik gewoon weer een Arendsoog en was weer even een onschuldig kind.

4 opmerkingen:

Ninia zei

Wat geweldig toch dat jij alle boeken die je gelezen hebt in een schriftje hebt genoteerd, zodat je alles nog na kunt kijken. Leuke vraag ook. Zou het van mezelf niet zo gauw weten, maar ik heb dan ook helemaal niets in een schriftje genoteerd.

Niek zei

En geen herinnering aan een boek waardoor je echt geschokt was? Je in één klap volwassen werd? :-)

Ninia zei

ik zal nog eens goed in mijn geheugen graven :)

Unknown zei

Precies de reden waarom ik young adult en fantasy lees: een happy end and all's well in the world. Er is al genoeg ellende in deze realiteit.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...