maandag 29 juni 2015

The Thief of Always - Clive Barker

Clive Barker, een naam die nog wel eens genoemd wordt als het over science fiction of fantasyboeken gaat. Maar eigenlijk is hij voornamelijk een horrorschrijver, denk ik.

Het verhaal The Thief of Always begint hemels waarin een kind, Harvey, zich stierlijk verveelt en door een geheimzinnig wezen naar een huis wordt meegenomen waar al zijn wensen vervuld worden. Verlangen wij daar bij tijd en wijlen niet allemaal wel eens naar?
Maar zoiets kan natuurlijk nooit alleen maar zo paradijselijk blijven en langzaam wordt duidelijk hoe de vork werkelijk in de steel zit. De horror wordt beetje bij beetje meer aangezet tot je op het laatst niets anders wil dan samen met Harvey wegrennen.

De vertelstijl doet denken aan wat modernere sprookjes, helder en to the point. Harvey is een jongetje waar je als lezer je onmiddellijk in kunt verplaatsen. Hij is niet te wijs voor zijn leeftijd of op een andere manier irritant. Net zoals in sprookjes geloof je gelijk dat Harvey dit allemaal meemaakt en is het moeilijker om je niet in hem te verplaatsen dan wel.

Ik heb geen idee hoe volwassenboeken van Clive Barker zijn. Maar als dit de kinderversie van horror is dan denk ik dat ik die voor volwassenen maar beter kan laten liggen.

2 opmerkingen:

Ninia zei

Toch wel een beetje eng hè? Maar Harvey is erg dapper. Ik denk dat je je daar als kind enorm aan kan optrekken. Echt een held. En de ervaringen in het huis hebben het leven met zijn ouders verrijkt. Mooi einde.

Niek zei

Nou en of dat het eng was. Maar precies wat je schrijft, het is een heel mooi verhaal ook waar je als kind zeker steun uit kunt halen. En als volwassene is het mooi om daar weer even in te kunnen geloven.

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...