maandag 7 november 2016

#50books - 2016.45 School, om het af te leren

In deze vierde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Hendrik-Jan die dit jaar de vragen stelt.
En de vijfenveertigste vraag is:
Ben jij anders gaan lezen door school?

Niet anders maar het heeft mij wel jaren onzeker gemaakt.

Lezen heb ik altijd heel leuk gevonden. Dat we op de middelbare school leeslijsten kregen, vond ik dan ook niet echt een probleem. Ik las de boeken met plezier.
Wat ik niet goed kon vatten, was dat er in elk boek gezocht werd naar een thema en motieven en dergelijken. Daar verdiepte ik me dan ook niet echt in. Het ging om de ervaring, het beleven van het verhaal en wat dat dan met me deed. Dat was toch lezen?

Ik was een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van de lijst had gelezen. Alleen met het mondelinge tentamen kreeg ik vragen waar ik geen antwoord op had. Dat was niet hoe ik een boek las en dat was ook niet hoe het me boeide. Ik kreeg tot mijn grote schok een vier.

Jarenlang heb ik gedacht dat ik het verkeerd deed met lezen. Toch deed me dat niet op een andere manier gaan lezen en ook verminderde ik niet met lezen. Het heeft me een tijd gekost maar inmiddels weet ik dat iedereen op zijn eigen manier kan genieten van een boek en dat al die manieren oké zijn. Dat die ene schoolmanier de enige zou zijn, heb ik dan ook afgeleerd. Lezen is om kennis te nemen van ervaringen door andere mensen en daar word je rijk van.


Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...