vrijdag 7 juli 2017

Angels and Visitations - Neil Gaiman


Een verzameling van Neil Gaiman zijn vroegere werk waarbij in de introductie ook nog zijn relatieve jeugdigheid doorklinkt. Dit boek kwam uit in 1993 en dat is het moment dat Neil Gaiman zo'n tien jaar betalend schrijver was. Hij wil dan een aantal van zijn stukken graag bundelen, stukken die hun oorsprong hebben in verzoekjes voor een introductie bij een boek, een gedicht bij de viering of verering van iemand, een inzending voor een tijdschrift en nog veel meer aanleidingen. Zoals ik ook uit andere bundels van hem ken, geeft hij in de introductie bij elk stuk een klein beetje achtergrond. Ik lees deze graag voor ik aan het verhaal zelf begin maar als lezer kun je er juist ook voor kiezen om helemaal onbevangen het stuk te lezen. Soms is de introductie wel eens boeiender dan bijvoorbeeld het gedicht dat het inleidt. Dat maakt het voor mij ook altijd de moeite waard om de introducties wel te lezen. Introducties die soms geniaal op zichzelf zijn.

Een aantal van de korte verhalen kende ik al. Bij het aanschaffen van meerdere verzamelbundels van een schrijver is het risico er altijd dat er dubbelingen komen. En hoe meer ik van Neil Gaiman lees, hoe meer dat er zijn. Maar omdat ik zo geniet van wat hij schrijft, zijn die dubbelingen nooit vervelend. Het zijn ook duidelijk zijn beste verhalen die ik wel vaker terug zie keren in die bundels. Zoals ook in deze bundel het verhaal Chivalry waarin een dame die graag in tweedehandswinkel snuffelt de Graal koopt en deze later met moeite aan Galahad afstaat omdat het zo goed staat op schoorsteenmantel. En natuurlijk het verhaal Troll-Bridge. Misschien ben ik dat verhaal al wel in drie verschillende bundels tegen gekomen en het verveelt nooit hoe de ik-persoon op jonge leeftijd de trol onder de brug tegenkomt en hoe dat zijn leven beïnvloedt.

Het verhaal We Can Get Them for You Wholesale heeft mijn hart harder laten slaan. Hoe iemand door verleiding van koopjes de mensheid uiteindelijk ten onder brengt. Humoristisch en tegelijkertijd een kern van waarheid, hoe absurd ook.

Deze bundel is zeer afwisselend met absurdistische verhalen, science fiction, gedichten, introducties voor andere boeken en speurneusverhalen. Niet alles vind ik altijd even interessant. Er zitten stukken tussen waarvan ik de context niet goed begrijp en waarvan mij dan ook de betekenis ontgaat. Blijkbaar werkt het zonder die context dan niet, in ieder geval niet voor mij.
Maar het gros is verfrissend, verrassend, humoristisch en puur Neil Gaiman, hoe jong ook.

Geen opmerkingen:

Gezinsverpakking - De Chabotten

Voor ik dit boekenweekgeschenk ging lezen, luisterde ik naar de podcast Nooit meer Slapen waarin de familie Chabot over dit boekje geïntervi...