zaterdag 8 juli 2017

#50books - 2017.27 Hollandse wilde zwanen

In dit vijfde jaargang van #50books is het stokje van de oorspronkelijk initiatiefnemer Petepel overgenomen door Martha Pelkman die dit jaar de vragen stelt. 

En de zevenentwintigste vraag van 2017 is:   
Over welke bekende (historische) figuur zou jij een biografie willen lezen?

Over zogeheten bekende figuren is vaak al een bepaald beeld geschapen waarbij dat waardoor deze figuur bekend werd, afleidt van de persoon zelf. De schrijver is vaak fan of op zijn minst vol bewondering voor zijn onderwerp en dit kleurt sterk dat wat over zo iemand geschreven wordt. Daarom ben ik meer geïnteresseerd in het leven van de zogenaamde gewone man.

In Wild Swans, Three Daughters of China worden drie generaties vrouwen in China beschreven. De snel politieke veranderingen maken dat deze vrouwen in drie heel verschillende werelden zijn opgegroeid.

Mij lijkt het interessant om zoiets ook eens te lezen over drie generaties vrouwen in Nederland. Politiek gezien is er wellicht niet zo extreem veel veranderd als in China maar over honderd jaar is er toch best van alles gebeurd waardoor ook het leven van deze Hollandse vrouwen behoorlijk van elkaar verschillen.
Naast invoering van stemrecht voor vrouwen en de verschillende feministische golven, zijn er ook nog de technologische ontwikkelingen. Mijn oma kende nog paard en wagen, ik zit binnen niet al te lange tijd in een zelfsturende auto. Deze ontwikkelingen zijn enorm. En zo zijn er vast nog meer veranderingen over de afgelopen honderd jaar waar ik geen weet van heb. Daar wil ik best eens iets over lezen.

1 opmerking:

Ali zei

Interessant. Ik moet nog gaan schrijven, maar zat in mijn gedachtengang bij bekende mensen. Hier kan ik ook nog over gaan nadenken. Dank je wel :)

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...