zondag 23 juli 2017

Sapiens Een kleine geschiedenis van de mensheid - Yuval Noah Harari

Het was een krantenartikel over een man die alle levensvragen beantwoordde, dat mijn aandacht trok en mij kennis liet maken met Yuval Noah Harari en zijn boek Sapiens. De oppermachtige homo sapiens heeft zijn overheersing te danken aan zijn vermogen tot abstract denken en massaal geloven in concepten die niet bestaan. Ha, dacht ik, dat klinkt interessant. Dus kocht ik het boek en begon te lezen.

Al snel kwam de teleurstelling. De toon van het boek is zo populistisch dat ik de vertaler daar niet de schuld van kan geven. En door die toon was ik gelijk op mijn hoede of de schrijver wel niet heel erg zijn verhaal alleen naar zijn eigen hand zou schrijven. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Er is nergens een twijfeling, een even stilstaan bij wat er in zijn redenering niet wordt meegenomen, een bewustzijn dat ook zijn idee slechts een verzonnen concept is. Wanneer men geen blijk geeft van een van deze punten, word ik sceptisch en heb het boek dan ook een tijdje weer weggelegd.
Uiteindelijk heb ik het toch weer opgepakt. Mijn eerste hoopvolle verwachting was weggeëbd en nu kon ik met een realistischer idee over wat voor boek het is, verder gaan.

En toen kwamen er best interessante gegevens naar voren. Zaken waar ik nog nooit over nagedacht heb, komen meerdere malen aan bod en dat prikkelt aangenaam. Zoals dat de economie pas de laatste twee eeuwen is gaan groeien omdat men pas vanaf toen vertrouwen in de positieve ontwikkelingen in de toekomst heeft gekregen, en dat de mensheid pas een paar eeuw geleden vragen is gaan onderzoek  over zaken die men nog niet wist terwijl daarvoor deze als vragen irrelevant werden beschouwd omdat alles wat belangrijk was door de Bijbel, Koran of welke voorschrift dan ook dat men aanhing, was beschreven. Natuurlijk was ik wel bekend met de Verlichting maar ik had nooit gedacht over hoe het dan daarvoor was. Ook van kleine feiten zoals Columbus die zijn leven lang is blijven geloven dat hij naar Oost-Indië is gevaren en ontkende dat hij een nieuw continent had ontdekt, heb ik erg genoten.

De opzet van het boek met de beschrijving van de mensheid in de tijd dat er nog meer homosoorten waren tot onze moderne tijd waarin de technologische ontwikkeling een raketvlucht neemt, geeft een interessant beeld van hoe je de geschiedenis van de mens kunt bekijken. En ik zou het mensen dan ook niet afraden.
Alleen als je op zoek bent naar een gedegen wetenschappelijk onderbouwd verhaal dan ben je met Sapiens niet aan het juiste adres. Ik zie het meer als een boek waarin interessante onderwerpen over de ontwikkeling van de mensheid wordt gesproken en je daar eens over na kan laten denken. Maar het voelt te onvolledig om nu laaiend enthousiast over te worden en deze schrijver zou ik zeker geen levensvragen voorleggen.

Van het laatste hoofdstuk raakte ik zelfs weer een beetje geïrriteerd. Daarin herhaalt hij wat hij in het vorige hoofdstuk op het einde al heeft beweerd namelijk dat de homo sapiens op weg is om te evolueren naar een volgend soort door zijn gemanipuleer met genen en DNA. Het voelt als zijn persoonlijk stokpaardje en alsof dit eigenlijk de reden is waarom hij dit boek geschreven heeft, een waarschuwing.

Er is nog wel een kans dat ik zijn volgende boek Deus ga lezen omdat er ook zeer boeiende zaken in beschreven staan maar misschien wint de irritatie en laat ik deze schrijver verder links liggen.

2 opmerkingen:

Lalagè zei

Mooi gebalanceerd stukje. Nu weet ik nog niet of ik het wil lezen ;) dus ik laat 'm maar even op mijn lijst staan.

JannieTR zei

Ik vind het dapper dat je doorgezet hebt en zo een afgewogen oordeel kon geven. Gelukkig was er nog wel iets van op te steken. Maar ik lees vrijwel nooit vertalingen, dus ik hoef mijn hoofd er niet over te breken of ik het op mijn lijst zal zetten.;-) Die uitzondering maak ik alleen voor heel bijzondere boeken.

Clarkesworld Magazine 207 December 2023

Met The Gift in de zeer herkenbare stijl van Matt Dixon op de voorkant bevat het decembernummer van Clarkesworld Magazine acht science fic...