zondag 24 januari 2021

Wandering Son - Shimura Takako

Deze manga wordt ingeleid door de vertaler die mij iets leerde waar ik geen weet van had. Namelijk dat in het Japans de aanspreekvormen niet naar geslacht zijn zoals wij hier in het Westen doen maar naar status ten opzichte van de persoon zelf. Dus bijvoorbeeld of het een ouder iemand is of juist jonger. Ook grappig dat zelfs tweelingen daar rekening mee houden bij het elkaar aanspreken waarbij het vroeger zo was dat de eerst geborene de jongste was onder het principe het laatst erin, het eerst eruit.

Deze manga gaat over het ontdekken van eigen identiteit bij een transpersoon en een lesbisch meisje in hun schooljaren. Hoe daarmee omgegaan wordt is heel ontroerend zoals men in manga lekker diep in het gevoel kan gaan zitten.
Het verspringen van de ene situatie naar de andere was voor mij vaak onverwachts en soms waren de overgangen zelfs onbegrijpelijk. Teksten als ondertussen bij xxx thuis of de volgende dag op school zijn totaal afwezig en soms moest ik maar raden waar ze waren. Ik kon ook niet alle personages goed uit elkaar houden waardoor het met name in het begin gokken was wie ik nu voor me had.

Het is het begin van een manga-reeks en de maker was nog wat zoekende. Maar ik denk dat het met de vijftien delen die het uiteindelijk geworden zijn toch nog heel succesvol is geworden.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...