maandag 25 januari 2021

Verander muren in deuren - Loesje

Fietsend door de stad een uitspraak van Loesje tegenkomen of er een gemaild krijgen van een vriend, vind ik meestal wel een klein geluksmomentje. Maar werkt dat ook als er een heel boek mee volstaat? En hoe lees ik dan zo'n boek?
Dit boek heb ik gekregen van een vriendin die het in een avond had uitgelezen. Laatst vroeg ze me of ik er al in begonnen was. Eh nee want ergens dacht ik dat het niet zou werken in boekvorm. Ik ben er dan toch maar in begonnen en wat bleek? Ik had het mis.

In dit boek staan niet alleen losse zinnen zoals we die uit de openbare ruimte kennen maar zijn er ook kleine stukjes tekst en zelfs mini-interviews in weergegeven. Alles helemaal in de Loesje-stijl dus kritisch maar positief en altijd opbouwend. Dat is ook wat ik er altijd zo aantrekkelijk aan vind.

Nu zag ik ook dat er al tientallen boeken zijn uitgegeven door Loesje. Dit exemplaar heeft als thema Samenleving. En daarbij wordt onderzocht wat samenleving nu eigenlijk betekent maar ook hoe je deze kunt verbeteren. De ideale samenleving bestaat volgens Loesje uit vrede, geluk, regels en rechtvaardigheid, vrijheid van meningsuiting en kunst op straat. Dit spreekt mij zo ongelooflijk aan en dan vooral ook de toevoeging kunst op straat.

Voor iedereen die wel wat positieve ideeën kan gebruiken en iets meer wil dan hap-slik-weg teksten, raad ik dit boek van harte aan.

Geen opmerkingen:

Lady Mechanika Vol 6 Sangre - M.M. Chen & Joe Benitez

In dit deel begint elk hoofdstuk met een proloog waarbij terug gegaan wordt naar een gebeurtenis in Mexico dat 500 jaar geleden heeft plaats...