zaterdag 4 december 2021

Foundation - Isaac Asimov

Van de robotboeken van Isaac Asimov heb ik enorm gesmuld en zelfs meerdere malen gelezen. Dus dat ik begin van dit millennium ook aan de Foundation-boekenserie begon was niet zo vreemd. Alleen pakte dat anders uit. Het was me destijds allemaal te politiek en vooral ook heel complex. Ik las alle boeken maar veel kreeg ik er niet van mee en het liet me achter met een gevoel dat ik er nooit meer naar zou omkijken.

Maar toen kwam dit jaar de televisieserie Foundation uit en ben ik toch gaan kijken. De eerste afleveringen zeiden mij nog niet zo veel maar uiteindelijk wist het verhaal me toch wel te boeien waardoor ik nu zelfs naar een tweede seizoen uitkijk.

Dit bracht me terug bij mijn boekenkast waar de op verpulveren staande pockets van de Foundation-boekenserie staan. En nu heb ik het eerste deel met de titel Foundation weer herlezen.

Nu blijkt dat de makers van de televisieserie zich wel wat eigen interpretaties en toevoegingen hebben veroorloofd. Niet alleen dat er van mannelijke personages vrouwelijke versies zijn gemaakt maar ook gebeurtenissen an sich zijn anders. Of die moeten in andere delen van de boekenserie staan en ben ik nog niet tegengekomen, dat kan ook.

Bij het lezen van Foundation voelde ik gelijk weer waar ik destijds op afknapte. Er zijn heel veel personages en die kan ik heel moeilijk allemaal onthouden en uit elkaar houden. Op televisie gaat me dat veel makkelijker af.
En dan wordt er heel wat door de tijd gesprongen met allerlei soorten van politiek gekonkel waar ik het gen niet voor heb om dat allemaal te kunnen volgen. Om voor mij boeiend te zijn, heb ik personages nodig waar ik me mee kan verbinden door hun persoonlijke ervaringen. Een opsomming van de handelswijzen alleen op basis van politiek is mij niet menselijk genoeg. Ik heb er dan ook een hard hoofd in of ik nog een deel ga lezen.  

3 opmerkingen:

Erik Scheffers zei

Hoi Niek, ik heb begin jaren 90 een aantal delen van de Foundation-trilogie gelezen. Destijds vond ik het best aardig, maar sindsdien heb ik nog maar een keer een science-fictie boek gelezen. Het is een genre dat mij absoluut niet aanspreekt, ook niet op film. Wel vind ik "The Martian" een onderhoudende film en ook "Star wars" vind ik wel grappig. Groetjes, Erik

Szera Balázs zei

Hee hoi Bi/ Niek, dank je wel voor je blog (ik lees alles, maar vergeet steeds reacties te plaatsen)! Ikzelf ben wel bekend
met de naam Asimov, maar heb zijn boeken niet gelezen. De ervaring die je deelt in je blog, komt precies overeen met die van Martin en derhalve ga ik niet aan de boeken beginnen.. Echter wil ik wel de verfilming van Foundation zien! ..en nu wil het toeval dat Martin allang vier afleveringen had gedownload. Ik ben benieuwd! Een hartelijke groet van Szera

Niekchen zei

Wat ontzettend leuk dat jullie ook Foundation gaan kijken en dat Martin Foundation heeft gelezen. Ik hoop dat jullie de tv-serie ook te genieten zullen vinden.

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...