zondag 26 december 2021

No straight lines - editor Justin Hall

Wederom een e-boek uit de LGTBQ-bundle van HumbleBundle met dit keer een selectie uit 40 jaar queer strips in Amerika. Dat laatste staat er natuurlijk niet bij maar ik wil het nog wel even noemen want de strips maken op mij een duidelijke Amerikaanse indruk. Waar dat precies in zit, kan ik niet zo een-twee-drie benoemen dus misschien is het wel mijn eigen vooroordeel wat Amerikaanse strips betreft tegenover Japanse en Europese strips.

Na een aantal tekstuele inleidingen komen ruim driehonderd bladzijden aan strips voorbij van allerlei pluimage. Cartoons, gagstrips, verhalende strips van meerdere bladzijden, noem maar op. Met grof tellen kom ik op een kleine honderd stripmakers die in dit boek aan bod komen. Zoveel makers over een tijdbestek van veertig jaar, levert een enorme variëteit op waardoor er altijd wel wat tussen zit wat de moeite waard is.

De onderwerpen van de strips veranderen in de loop van de tijd van eigen seksualiteit ontdekken, uit de kast komen, vrije seks, het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht en de pandemie.
Bij het noemen van de pandemie was ik eerst helemaal in de war. Dit boek is uit 2013 dus hoe konden ze dan al zo uitgebreid vooruit kijken. Maar het ging natuurlijk over HIV en AIDS, een pandemie die in westerse landen vooral onder homo's heeft huisgehouden. En daarmee voelde ik gelijk weer, hoe ook de eigen tijdsgeest het lezen van boeken beïnvloed.

Dit boek heb ik in e-formaat gelezen op mijn, een kwartslag gedraaide, breedbeeld monitor zodat het een langbeeld werd. Toch vind ik strips over het algemeen beter uitkomen als het gedrukt staat op papier.  Op papier neem ik meer de tijd om de tekeningen met aandacht te bekijken terwijl op het beeldscherm ik snel naar het volgende plaatje overspring. En dat is toch zonde.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...