zaterdag 4 december 2021

Geef mji maar Amsterdam - Ype Driessen

Voor Ype Driessen zijn fotostripuitgaves een afwijkend formaat. Niet alleen is het met een harde kaft maar ook is de afmeting niet aangepast aan 2x2 foto's waardoor het een langwerpig liggend boekje wordt maar is het juist een langwerpig rechtopstaand formaat geworden.

Ik was heel verrast bij het openslaan van het boek door het te worden verwelkomd op de binnenkant van de kaft door een hele reeks foto's die netjes op een rijtje staan en allerlei voorwerpen laten zien. Verderop blijken dit alle voorwerpen (en nog wat extra voor de oplettende kijker) die Ype heeft gebruikt om naast de 2x2 foto's per bladzijde dit als extra plaatje bovenaan de bladzijde erbij te zetten. Op dit extra plaatje is een voorwerp te zien waardoor het onderwerp van de strip op die bladzijde nog eens onderstreept wordt of een knipoog krijgt. En dat werkt als een tierelier. 

En nog een leuke verrassing om op de titelbladzijde een met een echt plakbandje vastgemaakte pasfoto van Ype aan te treffen. Al met al ben ik dan ook onder de indruk van dit ontwerp.

De fotostrips zelf zijn zoals ik van Ype Driessen gewend ben van hoge kwaliteit waarbij hij geen enkele moeite heeft om zichzelf en zijn vrienden op de hak te nemen. In dit gedeelte van zijn leven verhuist hij van Utrecht naar Amsterdam en als inwoner van Amsterdam is daar veel in te herkennen. En zoals mensen in elkaar zitten, is herkennen extra leuk.


Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...