zaterdag 2 april 2022

Fires of Eden - Dan Simmons

Dan Simmons, een auteur die me nog nooit teleurgesteld heeft en me altijd weer weet mee te slepen. Daarom aarzel ik ook nooit een titel van zijn hand gelijk aan te schaffen als ik deze nog niet ken. Fires of Eden was zo'n boek dat ik opeens zag liggen en wist dat ik het wilde lezen ongeacht waarover het ook zou gaan.

En inderdaad heeft Dan Simmons me weer verrast met zijn talent om een spannend en interessant verhaal neer te zetten zonder dat ik ook maar ergens de weg kwijtraak en zonder dat het te simplistisch is.

Voor Fires of Eden heeft Dan Simmons zich verdiept in de mythologie van Hawaï. Dit boeide mij gelijk omdat het een mythologie is waar ikzelf niets van wist terwijl over het algemeen mythologie altijd mijn belangstelling heeft. Deze mythologie heeft hij weten te verweven met een dagboek waarin Mark Twain een rol speelt en hedendaagse kapitalisme.

De personages hebben wat uitvergrote karaktertrekken maar voor mij blijven ze desondanks interessant en geloofwaardig genoeg. En al had het verhaal het niet nodig, een twist rondom een van de personages op het einde van het boek maakt het nog eens extra boeiend waardoor ik toch nog even het hele avontuur langsging of daarvan al eerder te merken was geweest.

Kortom opnieuw een juweeltje van de hand van Dan Simmons voor elke liefhebber van wat duisterder fantasy.

Geen opmerkingen:

Why my cat is more impressive than your baby - The Oatmeal

Wat kan ik hier nog over zeggen? Het is humor die mij enorm ligt maar die soms ook tegen het flauwe aanzit en me dan bijna stoort. Dan komt ...